maandag 25 juni 2012

Henri Moret

Voor het eerst bezocht ik gisteren de Hermitage in Amsterdam. Eigenlijk bizar, want al sinds mijn 7e (denk ik) ben ik de gelukkige bezitter van een museumjaarkaart en bijna elk jaar bezoek ik de Museumnacht. (Om vervolgens altijd de Hermitage over te slaan vanwege vreselijke rijen.)
Maar goed, gisteren was ik er wél, ditmaal geen rijen (een aparte korte rij voor de museumjaarkaart!), maar wel heel heel veel mensen en een tentoonstelling over het impressionisme.
Als kind was ik dol op de schilderijen van de impressionisten, met name van Claude Monet. Met mijn ouders ben ik zelfs naar de tuinen van Monet in Giverny geweest (waar o.a. 'de waterlelies' is geschilderd). In de Hermitage hingen iets van vier schilderijen van Monet, waaronder 'Vrouw in een tuin' en 'Hoek van de tuin in Montgeron'.

Hoek van de tuin in Montgeron, Claude Monet. (bron)

De paar schilderijen die er van Henri Moret hingen vond ik erg mooi. Hij was verliefd op Bretagne en was tevreden dat hij genoeg verdiende met zijn kunst om daar te leven en te schilderen.
Hieronder wat van zijn schilderijen van de Bretonse kust.

Port-Manech  (bron)

The road near the seascape (bron)

(bron)
(bron)

De tentoonstelling 'Impressionisme: sensatie & inspiratie' is nog tot 13-1-2013 te zien in de Hermitage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten